Facebook Pixel

Els nous formats comunicatius de la Fundació Emys

07/03/2023

En els darrers anys, la comunicació ambiental ha evolucionat cap a nous formats per fer front als reptes actuals de crisi ambiental global.

La crisi climàtica i la necessitat de preservar el nostre planeta han impulsat la innovació en aquest àmbit. En aquest article, volem explorar els nous formats en comunicació ambiental que hem estat treballant des de la Fundació Emys que poden servir al tercer sector ambiental i la importància de seguir innovant en aquest camp per poder afrontar els diversos reptes de conservació de la natura.

PODCAST

Els podcasts poden ser una molt bona eina de comunicació ambiental, i ara estan en tendència. En primer lloc, ens permeten transmetre informació sobre qüestions ambientals d'una manera molt accessible. Els podcasts són fàcils d'escoltar i poden ser reproduïts en qualsevol moment i en qualsevol lloc, el que els fa perfectes per a les persones que tenen horaris molt ocupats. Això significa que els podcasts poden arribar a un públic més ampli i divers, inclús aquelles persones que no teniu temps per llegir articles o llibres sobre temes ambientals. A més, requereixen de poc material i es poden gravar a pràcticament qualsevol lloc, cosa que ens és accessible al tercer sector.

En segon lloc, els podcasts també ens permeten utilitzar una varietat de formats, més distesos i menys estàtics, per donar diferents maneres de connectar amb el missatge que es vol transmetre. Des de Fundació Emys estem creant un Podcast ambiental anomenat VitaminaN, el qual està tot just en procés, que més endavant en penjarem els capítols per a que el pugueu escoltar o veure en audiovisual.

RÀDIO

La ràdio convencional també és una eina de comunicació ambiental important. La ràdio és un mitjà accessible i immediat que arriba a molts públics diferents, amb una gran varietat d'edats, orígens i interessos, el que la converteix en una plataforma molt poderosa per difondre informació ambiental i educar sobre temàtica ambiental. Això significa que els programes de ràdio poden arribar a un públic més ampli que altres mitjans, com ara la televisió o la premsa escrita.

Algunes ràdios inclouen programes dedicats a temes ambientals dins la seva programació per parlar dels temes d’interès d’actualitat.Des de la Fundació Emys ara fa poc hem començat, precisament, un programa dedicat a temes ambientals a Ràdio Vilablareix anomenat Futurs Possibles, que es retransmetrà un cop al mes on parlarem sobre possibles solucions a problemàtiques ambientals o debats d’actualitat ambiental. Ara de moment podeu escoltar el primer programa, més endavant els anirem penjant tots.

TIKTOK

TikTok és una plataforma de xarxes socials que ha guanyat una gran popularitat en els últims anys, especialment entre els joves. Això significa que els missatges de comunicació ambiental poden arribar justament a aquest públic al que a vegades ens és molt difícil arribar i conscienciar. TikTok és una plataforma de contingut de vídeo i permet crear contingut visualment atractiu per presentar els temes ambientals d'una manera creativa i innovadora. A través de vídeos curts es poden difondre missatges clars i concisos sobre qüestions ambientals.

Des de Fundació Emys ens vam obrir el nostre propi TikTok, però confessem que ara el tenim arraconat ja que no l’hem pogut acabar d’explorar i treure-li tot el profit. Si algú té idees estarem encantades de rebre-les i posar-les en pràctica! Pel que segur que ens va servir el TikTok és per crear cohesió dins l’entitat, ja que preparar els vídeos i fer-los és realment divertit si ho fem plegades.

La comunicació ambiental necessita adaptar-se als nous formats i eines per sortir de missatges i maneres de comunicar que no aconsegueixen connectar amb els públics. Fent servir nous formats en tendència com TikTok o els podcast, podem arribar a públics més amplis i diversos, connectant amb els joves i altres audiències que potser ja no estan en plataformes i espais que fan ús de mètodes tradicionals de comunicació ambiental, i que en canvi si que estan dins aquests nous espais o plataformes que ens permeten noves maneres de comunicar.

Els nous formats ens fan ser més creatius i innovadors en la creació i difusió de missatges ambientals. Això significa que podem crear continguts més atractius que poden ajudar a augmentar l'engagement i la participació del públic en la lluita ambiental. A més, la innovació en la comunicació ambiental també pot ajudar a generar canvis més significatius en el comportament de les persones, i pot inspirar els públics a adoptar hàbits més sostenibles i a prendre accions concretes per reduir el seu impacte ambiental.